Wat is een burn-out


Letterlijk betekent burn-out ‘opgebrand’. Je kunt jezelf er niet meer toe zetten om te werken, alles wat je doet kost moeite. Je voelt een chronische vermoeidheid, zowel lichamelijk als geestelijk. Een burn-out is een combinatie van combinatie van drie factoren:
  • Emotionele uitputting. Je bent ‘op’.
  • Cynisme: een onverschillige houding ten opzichte van werk en collega’s
  • Je bent verminderd persoonlijk bekwaam

Het risico op een burn-out
Een burn-out ontstaat niet zomaar. Vaak spelen meerder factoren een rol:
  • Stressfactoren in je werk
  • Frustratie, steeds terugkerende irritatie, werkdruk
  • Stressfactoren in de privésfeer
  • Overlijden, scheiding, ziekte, zorg
  • Gezondheid, je eet- en slaappatroon
  • Voeding, beweging, rust
  • Je persoonskenmerken
  • Geen ‘nee’ kunnen zeggen, perfectionisme, enorm verantwoordelijkheidsgevoel


Hoe herken je een burn-out?
Je bent vermoeid en prikkelbaar. Je kunt je niet meer concentreren en voelt je opgejaagd. Je kunt ook niet meer genieten, je hebt nergens zin in. Angstgedachten als ‘het komt nooit meer goed’ overvallen je. Bovendien kun je fysieke klachten ontwikkelen, zoals maag- en darmstoornissen, hartkloppingen of hyperventileren.

Hoe voorkom ik een burn-out?
Neem de signalen serieus. Ga in gesprek met je leidinggevende om je takenpakket te bespreken. Zorg voor voldoende ontspanning na het werk. Een goede coach leert je met meer afstand naar je werk te kijken en te onderzoeken waar de oorzaak ligt. Je denkt na: waar krijg ik energie van? Wat motiveert mij en past dit in mijn huidige loopbaan?

Maak je geen keuze, dan blijft het bij hetzelfde. De omgeving verandert alleen als jij durft te veranderen.